Hoogbegaafden zijn door hun goede cognitieve, rationele en analyserend vermogen geneigd om over de leerkuil heen te stappen. Door muziek als middel in te zetten wordt er een situatie gecreëerd waarbij je niet om de leerkuil heen kan. Je kunt namelijk geen instrument goed bespelen zonder vooraf te leren hoe het moet. Daarnaast is het maken van muziek een fysieke bezigheid. Met alleen cognitief redeneren en analyseren kom je er niet. Spieren hebben nu eenmaal oefening nodig. Door het maken van muziek wordt het heel inzichtelijk waar knelpunten liggen op het gebied van ontwijkstrategieën, faalangst, perfectionisme, mindset, executieve functies e.d. Hieruit ontstaan de mooiste gesprekken en (nieuwe) inzichten, waarbij Timbre en Ritme ook de vertaling maakt naar het dagelijks leven. Vervolgens kunnen we gaan oefenen met het inzetten van andere en/of nieuwe vaardigheden.
Enkele voorbeelden uit de praktijk waarbij muziek een bijdrage aan heeft geleverd:
- Muziek maken versterkt executieve functies
- Muziek maken biedt ruimte om te oefenen met fouten maken
- Muziek maken vergroot je zelfvertrouwen
- Muziek maken geeft inzicht in je gedrag en handelen (denk bijv. aan mindset, faalangst en perfectionisme)
- Muziek brengt je dichter bij je emoties
- Muziek maken biedt uitdaging op verschillende vlakken, waaronder psychomotorisch, intellectueel, emotioneel, verbeelding en sensitief. (Voor de kenners onder ons, de overexcitabilities van Dabrowski zijn in deze methode opgenomen.)
Ervaring met het maken van muziek is niet nodig. Ook het al kunnen bespelen van een muziekinstrument is geen enkel probleem. Timbre en Ritme maakt de oefeningen altijd op maat en het niveau wordt aangepast aan wat het kind al kan en wat hij/zij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen. Er zal altijd gezocht worden naar oefeningen binnen de zone van naaste ontwikkeling. Ook zijn er verschillende muziekinstrumenten in de praktijk aanwezig. Als je al piano kan spelen, wil dat niet zeggen dat je ook kan drummen.